Rouw is niet alleen het afscheid nemen van een leven
Bij het woord 'rouw' denken velen direct aan de dood, maar rouw is veel breder en komt in verschillende vormen voor.
Vitaliteit en persoonlijke ontwikkeling zijn belangrijke pijlers in het beleid van elke HR verantwoordelijke. Je wil graag dat iedereen de kans krijgt om in zichzelf te investeren.
In de praktijk zien wij echter vaak dat er niet voldoende budget is voor vitaliteit(initiatieven). Het beetje geld wat er al is gaat vaak op aan grote bestedingen zoals een Preventief Medisch Onderzoek, een medewerkersonderzoek of (vaak duurdere) losse eenmalige initiatieven...
In deze post informeren we je over slimme manieren om toch geld over te houden en volop te profiteren van de beschikbare middelen zodat er ruimte in het budget overblijft.
Maak welzijnstrainingen onderdeel van leren & ontwikkelen
Bied trainingen en cursussen gericht op persoonlijk welzijn strategisch aan binnen het huidige Learning & Development aanbod. Bij heel veel organisaties zijn er leerbudgetten beschikbaar voor alle werknemers, dit kan worden gebruikt voor soft skills of hard skills.
Persoonlijk welzijn, vitaliteit en gezondheid gaat gewoon over het leren van nieuwe individuele vaardigheden. Wanneer jij met de organisatie afspreekt dat dit budget ook ingezet kan worden voor preventieve individuele welzijns-oplossingen kan je opeens veel impact maken.
Het is weinig werk om dit toe te voegen aan het leeraanbod en jouw mensen kennen de manier van deelnemen al. Zo hou jij meer budget en tijd over om jouw mensen te activeren en blijft deelnemen makkelijk en laagdrempelig.
Is er binnen jouw organisatie geen leren- en ontwikkelen budget of aanbod?
Dan hebben we nog een aantal tips om meer te doen met het huidige vitaliteitsbudget:
1. Focus op bewustwording en zelfregie
Jij kan het meeste impact maken met bewustwording en aansturen op zelfregie. Je activeert mensen om zelf hun persoonlijk welzijn te versterken binnen hun eigen privé tijd. Door alleen op bewustwording te focussen bereik je de meeste mensen met het minste budget. Met eenmalige workshops of initiatieven ben je namelijk veel budget kwijt en bereik je niets structureels.
2. Ambassadeursprogramma
Stel een werkgroep samen met interne medewerkers met een diversiteit aan persoonlijkheden. Kom elke maand samen en maak met elkaar een contentkalender, maak en deel mooie video's en doe interviews met collega's om anderen te inspireren. Zo betrek je de organisatie en versterk je punt één zonder extra kosten te maken.
3. Jij kent jouw organisatie het best
Laat externe partijen geen maatwerk doen voor jouw mensen. Jij kent je mensen het best. Met de werkgroepen, signalen van werknemers en ervaring kan jij de implementatie en presentatie van de bewustwordingscampagne doen. Koop alleen extern in wat gestandaardiseerd en structureel is. Dan kan jij zelf het maatwerk blijven uitvoeren.
We hopen dat deze tips je gaan helpen om meer geld vrij te maken voor vitaliteit binnen jouw organisatie.
Heb je nog aanvullende suggesties hoe jij dat nu doet, dan horen wij dat heel graag!
Bij het woord 'rouw' denken velen direct aan de dood, maar rouw is veel breder en komt in verschillende vormen voor.
De week van het werkgeluk is een jaarlijks terugkerend evenement dat in Nederland steeds meer aandacht krijgt.
In elke relatie zijn veranderingen onvermijdelijk. Naarmate de jaren verstrijken, veranderen ook behoeften...